Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry:n ohjelma Music X Mediassa 2024

Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry on jälleen mukana ohjelmayhteistyön merkeissä musiikki-, viihde- ja tapahtuma-alan yhteen tuovassa Music x Mediassa 2.-4.10.2024 Tampereella. 

Ohjelmatoimisto – 2040

Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit (jäljempänä SOA) pohtii paneelissaan ja työpajassaan ohjelmatoimistoalan menneisyyttä ja tulevaisuutta. Miten ohjelmatoimistot toimivat ennen ja mikä on niiden tulevaisuus? Onko omat tuotannot ohjelmatoimistojen tulevaisuutta enenevässä määrin? Kasvaako ohjelmatoimistoista massiivisia tuotantokoneistoja?  Minkä riskin agentit ottavat artistien ja yhtyeiden uran näkökulmasta tulevaisuudessa? Muuttuuko artistien ja yhtyeiden suhde ohjelmatoimistojen suuntaan ja miten? Vai valtaako alaa ulkomailla vallalla oleva systeemi, jossa agentit ja managerit sekä keikkojen tuotanto ovat kaikki erillään itsenäisinä osa-alueina?

Paneeli perustuu SOA:n 2024 julkaisemaan podcast-sarjaan ” Keikkamyynnin legendat ja tarinat”, jossa legendaarisia keikkamyynnin ammattilaisia on haastateltu ja samalla on avattu ohjelmatoimistoalan historiaa vuosikymmenien saatossa.

Tulevaisuuteen katse siirtyy puolestaan SOA:n lanseeraaman ohjelmatoimistobarometrin kautta. Kesän 2024 aikana SOA kartoittaa barometrin avulla ohjelmatoimistojen tämänhetkisiä toimintamalleja ja taloudellista tilannetta ja tulevaisuuden ääriviivoja.

Paneelin tulee vetämään SOA:n hallituksen jäsen ja Sold Out Managementin toimitusjohtaja Jari Väyliö. SOA:n toiminnanjohtaja Laura Haarala avaa puolestaan barometrin tuloksia.

Paneelin jälkeen työpajassa pohditaan ohjelmatoimistojen tulevaisuutta 3.10.2024 

Myös Musiikkiagentti-koulutus on mukana Music X Mediassa:

Keikkamyyjien ja artistien välisestä suhteesta

Tampereen ammattikorkeakoulu – Musiikkiagenttikoulutus

Suomalaisessa musiikkialalla Artistien merkittävimmät yhteistyökumppanit olivat melko pitkään keikkamyyjät ja levy-yhtiöt. Musiikkialan managerien toiminta oli vähäisempää, ja musiikkikustantajat toimivat enimmäkseen levy-yhtiöiden kulissien takana.

Suomalaiset rockbändit pystyivät manageroimaan toimintansa itse, ja kun artistit tekivät omia biisejä kohdistaen ne erityisesti kotimarkkinoille, kustannussopimukset eivät myöskään tuottaneet biisinkirjoittajilla erityisen merkittävää lisäarvoa.

Nyt kun ajat ovat muuttuneet, myös musiikkiteollisuuden rakenteet ovat toisenlaiset. Paneelissa ”Keikkamyyjien ja artistien välisestä suhteesta” keskustellaan erityisesti siitä, miten artistien kanssa työskentely keikkamyyjän näkökulmasta on kehittynyt vuosien varrella, ja samalla yritetään hahmotella, miten tämä suhde voisi kehittyä tulevaisuudessa.

Keskustelun moderaattorina toimii vuosina 1982–2013 Nem-Booking Oy:ssa työskennellyt Harri Karvinen, joka nyt kouluttaa nyt uusia keikkamyyjiä Tampereen ammattikorkeakoulussa Euroopan unionin sosiaalirahaston osarahoittamassa hankkeessa.

Paneeli järjestetään Music X Mediassa 3.10. Pääasiallinen kieli paneelissa on englanti.