Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry:n lausunto Tilastokeskuksen tilastotuotannon muutoksista

Lausunto tilastotuotannon muutoksista / diaarinumero: TK/2330/00.07/2024, LUKE/2820/07 00 02 00/2024

Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry:n kirjallinen lausunto koskien Tilastokeskuksen ja Luonnonvarakeskus Luken tilastotoimien supistamista.

Esitys:

Tilastokeskus, Luonnonvarakeskus Luke, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL ja Tulli toimivat tilastolaissa (280/2004) määriteltyinä tilastoviranomaisina. Tilastokeskuksen, Luken ja Tullin tuottamista tilastoista merkittävä osa perustuu Euroopan unionin tilastoasetusten vaatimuksiin sekä muihin kansainvälisiin sitoumuksiin. Näiden asetuspohjaisten tilastojen määrä tulee lähivuosina oleellisesti kasvamaan, kun mm. kansantalouden tilinpidon ja ympäristötilinpidon kattavuus laajenee, kotitalouksien varallisuudesta ja kiinteistöjen hintaindikaattoreista tuotetaan uutta tietoa, väestötilastoja uudistetaan, yrityksiä koskevien työmarkkinatilastojen kattavuus laajenee, energiatilastointi laajenee, maatalouden tuotantopanoksien ja tuotoksen tilastointia koskeva SAIO-asetus ja vuoden 2026 maatalouden rakennetutkimusta koskeva IFS täytäntöönpanoasetus astuvat voimaan.

Samaan aikaan velvoitteiden kasvaessa tilastotoimen resurssit supistuvat. Pääministeri Orpon hallituksen kehysriihessä 16.4.2024 asetettiin säästötavoitteita eri hallinnonaloille. Tilastokeskus ja Luke ovat käyneet läpi mahdollisuuksiaan saavuttaa niille asetetut säästötavoitteet kehittämällä toimintatapojaan ja karsimalla sellaista tilastotuotantoa, jonka taustalla ei ole lainsäädännöllisiä velvoitteita.

Lausunto:

Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry (jäljempänä SOA ry) kiittää mahdollisuudesta lausua Tilastokeskuksen ja Luonnonvarakeskus Luken tilastotoimien supistamista. SOA ry tukee kokonaisuudessaan alla olevaa Tapahtumateollisuus ry:n lausuntoa, joka on jätetty 13.9.2024.

Tapahtumateollisuus ry:n lausunto:

Osana valtiontalouden säästöjä Tilastokeskukselle on osoitettu määrärahaleikkaus, jonka seurauksena Tilastokeskus on joutumassa supistamaan tilastotuotantoaan. Joillain esitettävien tilastojen lakkautuksista on suora vaikutus siihen, kuinka hyvin tapahtuma-ala vastaisuudessa pystytään tunnistamaan. Muun muassa kulttuurialaa koskeva tilastointi ollaan alas ajamassa nyt tehtävien säätötoimenpiteiden myötä.

Tapahtuma-ala on hyvin vastikäisesti tunnistettu toimiala, joka monen eri tahon tekemien tutkimusten perusteella tuottaa liikevaihtoa noin kolme miljardia euroa ja vastaa 1,2 prosenttia kansantuotteesta. Koska alan tunnistaminen on vielä kesken niin elinkeinopolitiikassa ja sääntelyssä kuin tilastotuotannossakin, on alan kannalta keskeistä, että tilastotuotantoa kehitetään ja tilastot ovat esimerkiksi mahdollisimman hienojakoisia, jotta pitkin toimialaluokitusta hajautunutta toimialaa koskevaa tietoa on mahdollista kerätä.

Tätä taustaa vasten Tapahtumateollisuus ry pitää tilastotuotantoon esitettäviä muutoksia monilta osin hätiköityinä ja taloudellisen kasvun kannalta oikeanlaisten politiikkatoimien arvioinnin näkökulmasta haitallisina. Esimerkiksi aloittaneita ja lopettaneita yrityksiä koskevan tilastojaon karkeajakoisuus estää tunnistamasta tapahtuma-alan yritysten syntymistä ja piilottaa alaa jälleen kerran marginaaleihin. Niin ikään kulttuuria koskevan tilaston lakkautus tulee estämään kulttuuritapahtumien työllisyys- ja talousvaikutusten osoittamisen nykyisellä tarkkuudella ja uskottavuudella. Näin ei voida jatkossa osoittaa aikasarjoissa kulttuuria koskevien poliittisten päätösten vaikutuksia, mikä tuntuu osin jopa tarkoitukselliselta.

Kolmantena Tapahtumateollisuus ry nostaa esiin vapaa-ajan osallistumista koskevan tilaston lakkautuksen, jolla hävitetään tietoa tapahtumien sosiaalisesta ja yhteiskunnallisesta merkittävyydestä. Tapahtumien moninaiset positiiviset ulkoisvaikutukset yhteenkuuluvuuden lisäämisestä yhteiskunnalliseen osallistumiseen ja ihmisten hyvinvoinnin lisäämiseen tunnistaa jokainen, mutta ilman tilastoa tuon osallistumisen muutoksia esimerkiksi eri sukupolvien välillä ei pystytä seuraamaan.

Tilastojen lakkautuksilla ja muutoksilla tavoitellaan kokonaisuudessaan 400 000 euron säästöä vuositasolla. Raha on suuruudeltaan valtiontalouden kannalta merkitykseltään erittäin vähäinen ja jo yksittäiset poliittiset päätökset, joita tehdään sokkona ilman tilastojen tarjoamaa tietoa, aiheuttavat helposti vastaavansuuruisia kansantaloudellisia vaikutuksia. Siksi edellä mainittujen tilastojen lakkauttaminen on Tapahtumateollisuus ry:n näkökulmasta huonosti perusteltu ja taloudelliselta vaikutukseltaan jopa haitallinen.

Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry nostaa myös esille, että Tilastokeskuksen kulttuurialaa koskevan tilastoinnin alas ajo on räikeässä ristiriidassa hallituksen kulttuuripoliittisen selonteon kanssa, mikä on lausuntokierroksella. Sen tarkoituksena on tuottaa kunnianhimoinen tulevaisuuskuva, joka mahdollistaa Suomen taide- ja kulttuuripolitiikan pitkäjänteisen kehittämisen. Kulttuuritilastoinnin alas ajo ei tätä tulevaisuuskuvaa tue vaan päinvastoin heikentää taide- ja kulttuuripolitiikan pitkäjänteistä kehittämistä.

Lisätietoa:

Veikko Lehtola, puheenjohtaja / SOA – Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry

puheenjohtaja@ohjelmatoimistot.fi

+358 50 472 6109

Laura Haarala, toiminnanjohtaja / SOA – Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry

toiminnanjohtaja@ohjelmatoimistot.fi

+358 40 526 7260

SOA – Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit ry (jäljempänä SOA) on vuodesta 2010 toiminut yhdistys, joka edustaa suurinta osaa Suomen ohjelmatoimistoista ja sitä kautta myös suurinta osaa täällä toimivista artisteista. SOA tekee työtä parantaakseen jäsenistönsä ammattialan edellytyksiä ja mm. ylläpitää maassamme yleisesti käytössä olevia ja virallisia esiintyjämyynnin ohjelmatoimitusehtoja. Jäseniä yhdistyksellä on tällä hetkellä yli 50 yritystä.